L’exposició «Què mengem avui?» visita l’Ecomuseu Farinera de Castelló d’Empúries

• L'exposició itinerant “Que mengem avui?” de l'Oficina de Patrimoni Cultural de la Diputació de Barcelona arriba a l’Ecomuseu Farinera de Castelló d’Empúries del 21 d’octubre de 2023 al 21 de gener de 2024.
  • Comissariada per la cuinera Ada Parellada i l’antropòloga Agnès Villamor, la mostra convida a reflexionar sobre els hàbits alimentaris, el seu efecte en l’organisme i l'impacte en l'entorn i el planeta.
  • Fotografia exposició «Què mengem avui? a Granollers
13 d'octubre de 2023

Comissariada per la cuinera Ada Parellada i l’antropòloga Agnès Villamor, sota la coordinació de Carles Flaquer, biòleg del Museu de Ciències Naturals de Granollers, l'exposició «Què mengem avui?» aborda els aspectes culturals de l'alimentació sense oblidar els factors naturals i mediambientals de l’acte de menjar. L’exposició vol respondre la pregunta: per què mengem el què mengem?

Per als responsables de la mostra menjar és una pràctica que integra natura i cultura, creant un univers simbòlic i uns valors culturals. L’exposició, que incorpora així la dimensió antropològica al fet alimentari, s'estructura en nou àmbits diferenciats relatius a aspectes de la cultura i la relació amb la natura. Aquesta concepció es representa dins d’una llar, on cada àmbit de la visita correspon a una estança a la qual s'atorga un significat. Aquesta museografia facilita que el visitant visqui de manera propera els continguts teòrics.

L’alimentació és una de les línies de treball de l'Ecomuseu Farinera des de ja fa temps, programant activitats que hi estan vinculades: exposicions, tallers, xerrades, etc. Actualment estem treballant en un nou espai expositiu permanent sobre l’alimentació, que ha de poder funcionar de manera autònoma a la resta del discurs del museu. Sempre partint del concepte blat-farina-pa, aquest espai es treballa des de cinc eixos vertebradors:  Blat, farina i pa, Salut i alimentació, Alimentació i esport, Alimentació responsable i Pans del món.

L'exposició QUÈ MENGEM AVUI? presenta punts de confluència amb els nous continguts en què treballa el museu i es presenta per tal de començar a posicionar el museu en relació a aquesta nova línia expositiva.

Catàleg-receptari i vídeos accessibles

Amb motiu de l'exposició s'ha editat un catàleg receptari amb una cinquantena de receptes, apunts teòrics i una sèrie de recomanacions per prendre consciència sobre la responsabilitat social i ambiental que implica adquirir i cuinar els aliments, l'organització i la necessitat de repartir les tasques relacionades amb l'alimentació i, en definitiva, els efectes que té en la nostra vida i el nostre entorn. El catàleg es pot adquirir al museu i a la Llibreria de la Diputació en el següent enllaç.

La visita a l'exposició es completa amb 11 vídeos del programa d’accessibilitat La Mirada Tàctil, especialment concebuts per a les persones amb dificultats auditives i sensitives. En aquestes gravacions es presenten els continguts de la mostra en llenguatge de signes per a la comunitat sord signant i subtitulat per a la comunitat sorda oralista.

Fins a la data, «Què mengem avui?» s'ha pogut veure als següents museus de la Xarxa de Museus Locals de la província de Barcelona:

• Museu de Ciències Naturals de Granollers,
  • Museu del Turisme de Calella,