Arriben les Jornades Europees de Patrimoni a Castelló d’Empúries els dies 13, 14 i 15 d’octubre, sota el lema “Patrimoni viu”

Els museus de Castelló d’Empúries se sumen un any més a les Jornades Europees de Patrimoni (JEP), un dels esdeveniments més significatius al continent pel què fa a la posada en valor i la divulgació del patrimoni cultural. A Catalunya, l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural impulsa les Jornades Europees de Patrimoni, una iniciativa del Consell d’Europa i la Comissió Europea que se celebra ininterrompudament a Catalunya des del 1991 i que estan considerades l’activitat participativa més important d’Europa en relació amb el patrimoni cultural.

• Cartell Jornades Europees de Patrimoni a Castelló d’Empúries
3 de novembre de 2023

Els dies 13, 14 i 15 d’octubre et convidem a viure noves activitats i experiències en aquesta jornada de descobertes del nostre patrimoni cultural. Un gran ventall de propostes (des de portes obertes o visites guiades fins a concerts i activitats i tallers familiars, entre d’altres) que es podran consultar, organitzades temàticament i geogràficament, en l’agenda en línia. Les Jornades Europees de Patrimoni són un esdeveniment obert a tothom i una gran oportunitat per redescobrir el nostre patrimoni cultural, amb l’objectiu principal d’estrènyer els vincles entre aquest i la societat.

Les Jornades Europees de Patrimoni compten amb la col·laboració de la Federació de Municipis de Catalunya, l’Associació Catalana de Municipis, l’Institut Ramon Muntaner, l’Associació de Micropobles de Catalunya i l’Associació Capital de la Cultura Catalana.

JEP 2023: Patrimoni viu
El lema de l’edició d’enguany, proposat pel Consell d’Europa, és “Patrimoni viu”, fent referència a les pràctiques, els coneixements i les habilitats que es transmeten de generació en generació, i que actualment es continuen mantenint. Són diverses les habilitats, els oficis i les professions que ens permeten conservar i salvaguardar el nostre patrimoni de moltes maneres diferents. La temàtica d’aquest any tracta d’examinar com el patrimoni d’ahir s’ha convertit en el patrimoni d’avui i com aquest patrimoni, gràcies a les persones que transmeten el seu coneixement, es pot salvaguardar per a les generacions futures. El lema “Patrimoni viu” vol donar l’oportunitat a les institucions, entitats i associacions que participen en les Jornades Europees de Patrimoni d’organitzar activitats que permetin fixar-nos més detingudament en el treball dut a terme pels guardians del nostre patrimoni.

Per aquest motiu, Castelló d’Empúries ha organitzat un ventall d’activitats gratuïtes durant els tres dies de les jornades per tal de divulgar la riquesa cultural i el patrimoni museístic del municipi entre els visitants i usuaris dels museus. El programa d’activitats, coordinat pel Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó, s. XIV, del Departament de Patrimoni Històric i Museus de l’Ajuntament de Castelló d’Empúries, inclou jornades de portes obertes i visites guiades als museus del municipi, amb la participació de l’Ecomuseu Farinera, el Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó, s. XIV, la Basílica de Santa Maria i la Sinagoga del Puig del Mercadal de Castelló d’Empúries.

El primer dia de les JEP a Castelló d’Empúries, el divendres 13 d’octubre hi haurà portes obertes de 10 h a 21 h al Museu de la Cúria-Presó i a l’Ecomuseu Farinera, i també a la Basílica de Santa Maria de 10 h a 21 h. A les 17.30 h de la tarda, la Sinagoga del Puig Mercadal organitza una visita guiada que inclou degustació de vi i productes kosher; informació i reserves al 680 496 972 – sinagogapuigmercadal@gmail.com. El dissabte, a més de portes obertes als tres museus amb els mateixos horaris, a les 16 h de la tarda hi haurà la visita guiada gratuïta “La música en temps del gòtic a través del retaule major de Castelló d’Empúries” a la Basílica de Santa Maria; informació i reserves a 688 331 094 – www.cataloniasacra.cat/agenda.

El mateix dissabte 14 d’octubre a les 17 h de la tarda tindrà lloc una visita guiada gratuïta al Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó, s. XIV com a acte de commemoració dels “800 anys dels Privilegis de Castelló d’Empúries i del Comtat d’Empúries (1223-2023)”, ja que enguany té lloc el vuitè centenari de l’inici de la compilació documental, al desaparegut Llibre de la Xivella i dels Botons i posteriorment a la Rúbrica dels Privilegis de Castelló d’Empúries, dels diversos privilegis i drets concedits pels comtes d’Empúries als habitants de la capital i del comtat d’Empúries. Les places són limitades i cal inscripció prèvia a: 972 25 08 59 – infocuriapreso@castello.cat.

Finalment, el diumenge 15 d’octubre tornem a tenir jornada de portes obertes als tres museus: d’11 h a 18 h al Museu de la Cúria-Presó i a l’Ecomuseu Farinera, i de 10 h a 18 h a la Basílica de Santa Maria.

El cap de setmana de les JEP 2023 coincideix enguany novament amb la 16a Ruta de l’Art de Castelló d’Empúries, un esdeveniment que suposa la simbiosi entre art i patrimoni cultural durant els tres dies al centre històric de la vila. Totes les activitats es poden consultar a l’agenda en línia http://patrimoni.gencat.cat/ca/jep2023, un espai perquè tots els usuaris tinguin al seu abast, sigui a través de l’ordinador o a través d’un dispositiu mòbil, la programació completa de les JEP 2023 a Catalunya. Més informació al telèfon 972 25 08 59, o bé al 972 15 62 33.