Arriben les Jornades Europees de Patrimoni els dies 7, 8 i 9 d’octubre: “Patrimoni sostenible”

Un any més, Castelló d’Empúries se suma a les Jornades Europees de Patrimoni (JEP), un dels esdeveniments més significatius al continent pel què fa a la posada en valor  la divulgació del patrimoni cultural. A Catalunya, l’Agència Catalana del Patrimoni Cultural impulsa les Jornades Europees de Patrimoni, una iniciativa del Consell d’Europa i la Comissió Europea que se celebra ininterrompudament a Catalunya des del 1991.

29 de setembre de 2022

Els dies 7, 8 i 9 d’octubre us convidem a viure noves activitats i experiències en aquestes jornades de descobertes del nostre patrimoni cultural. Un gran ventall de propostes que es podran consultar, organitzades temàticament i geogràficament, en l’agenda en línia. Les Jornades Europees de Patrimoni són un esdeveniment obert a tothom i una gran oportunitat per donar a conèixer la riquesa i l’atractiu del nostre patrimoni cultural, amb l’objectiu principal d’estrènyer els vincles entre aquest i la societat.

JEP 2022: Patrimoni sostenible
Per aquest 2022, sota el lema “Patrimoni sostenible” proposat pel Consell d’Europa, les Jornades Europees de Patrimoni conviden a explorar i reflexionar al voltant de la sostenibilitat i la protecció del nostre patrimoni (material, immaterial i natural), i l’ús dels recursos en relació amb la seva preservació, en un context marcat pel canvi climàtic.

Amb aquest tema, l’edició d’enguany de les Jornades conviden a totes les institucions, entitats i associacions que participen en l’esdeveniment a proposar iniciatives que contemplin l’efecte ambiental de les seves activitats amb la finalitat de reduir o moderar el consum de recursos i la despesa energètica, de minimitzar l’impacte ambiental en la programació i gestió dels diferents projectes patrimonials. Així doncs, els dies 8, 9 i 10 d’octubre et convidem a viure i celebrar amb els museus de la vila aquestes jornades de descoberta del patrimoni cultural català amb noves activitats i experiències singulars: portes obertes, visites guiades, concerts…

Per aquest motiu, Castelló d’Empúries ha organitzat un ventall d’activitats, la major part gratuïtes, durant els tres dies de les jornades per tal de divulgar la riquesa cultural i el patrimoni museístic del municipi entre els visitants i usuaris dels museus. El programa d’activitats, coordinat pel Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó, s. XIV, del Departament de Patrimoni Històric i Museus de l’Ajuntament de Castelló d’Empúries, inclou jornades de portes obertes, concerts i visites guiades als museus del municipi, amb la participació de l’Ecomuseu Farinera, el Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó, s. XIV, la Basílica de Santa Maria i la Sinagoga del Puig Mercadal de Castelló d’Empúries.

El primer dia de les JEP a Castelló d’Empúries, el divendres 7 d’octubre hi haurà portes obertes al Museu de la Cúria-Presó (10.30-14 h i 17-19.30 h), a l’Ecomuseu Farinera (10-14 h i 16-19.30 h) i a la Basílica de Santa Maria (10-20 h).

El dissabte 8 d’octubre, a més de portes obertes als tres museus hi haurà les següents visites guiades i activitats: la visita guiada musical “La música en temps del gòtic a través del Retaule major” a càrrec d’Oriol Casadevall i Meritxell Genís, a les 12 h i a la Basílica (cal reserva prèvia a www.cataloniasacra.cat/agenda). El dissabte mateix a les 17 h i a la Basílica, un concert d’orgue: “Bach en concert. Descobreix l’orgue de la Catedral de l’Empordà” a càrrec de la soprano Fumy Kitamura i l’organista Eudald Dantí. I a les 18 h, una visita guiada a la Sinagoga del Puig Mercadal amb degustació de vi i productes kosher (preu: 4 €; informació i reserves al 680 496 972 – sinagogapuigmercadal@gmail.com).

El diumenge 9 d’octubre tornarem a tenir jornada de portes obertes als tres museus, i a les 11 h el Museu d’Història Medieval de la Cúria-Presó, s. XIV organitza la visita guiada “Els antics convents religiosos de Castelló d’Empúries” a càrrec de Jordi Canet (informació i reserves al 972 25 08 59 – infocuriapreso@castello.cat). El diumenge a les 16 h i a la Basílica de Santa Maria, hi haurà la visita guiada “La catedral de l’Empordà, la construcció d’una església gòtica” a càrrec d’Iraida Sais (cal reserva prèvia a www.cataloniasacra.cat/agenda). I tot seguit, a les 17 h, el concert d’orgue “Bach en concert” amb l’organista Josep Maria Escalona.

El cap de setmana de les JEP 2022 coincideix enguany novament amb la 15a Ruta de l’Art de Castelló d’Empúries, un esdeveniment que suposa la simbiosi entre art i patrimoni cultural durant els tres dies al centre històric de la vila.

Totes les activitats es poden consultar a l’agenda en línia patrimoni.gencat.cat/ca/jep2022, un espai perquè tots els usuaris tinguin al seu abast, sigui a través de l’ordinador o a través d’un dispositiu mòbil, la programació completa de les JEP 2022 a Catalunya. Més informació al telèfon 972 25 08 59, o bé al 972 15 62 33.