Torna la Fira “Del Blat al Pa” a Castelló d’Empúries

La Festa de la Sega i la Fira d’ocasió de maquinària agrícola seran algunes de les novetats d’aquesta edició.

L’Ecomuseu Farinera ha presentat aquest migdia la Fira “Del Blat al Pa”. En la presentació hi ha participat Salvi Güell, alcalde de Castelló d’Empúries; Xon Hugas, regidora de Cultura de l’Ajuntament de Castelló d’Empúries; Carme Gilabert, directora de l’Ecomuseu Farinera; Vicenç Gusó, President de la Cooperativa Agrícola; i Ingrid Pou, tècnica de la Cooperativa Agrícola de Castelló d’Empúries.

1 de juny de 2022

Després de dos anys d’aturada a causa de les mesures sanitàries per la crisi de la COVID–19, aquest any 2022 torna la fira “Del Blat al Pa”, que s’organitzarà al llarg de dos dies, el segon cap de setmana de juny.

La Fira del pa va néixer en paral·lel a la posada en funcionament de l’Ecomuseu Farinera de Castelló d’Empúries l’any 1998. Des dels seus inicis, la voluntat era convertir-lo en un referent en la difusió del blat, la farina i el pa, vinculat a Castelló d’Empúries, on ja des d’època medieval hi havia tres molins fariners. Des de l’any 2018 la fira s’organitza conjuntament amb la Cooperativa Agrícola de Castelló d’Empúries sota el nom “Del Blat al Pa”, unint la Fira del pa i la Fira agrícola d’ocasió. I aquest any s’incorpora a l’organització el Gremi de Flequers Artesans de les comarques gironines.

Però aquesta no és l’única novetat. En el marc de la fira d’aquest any es farà la Festa de la Sega, un esdeveniment únic. Dissabte, la Cooperativa segarà blat i farà una demostració de fer garbes, mentre que diumenge es farà una demostració de batre el blat, que s’acompanyarà d’una degustació de coca de sucre per part dels Flequers Artesans. Es farà funcionar una màquina de batre, que és quelcom que fa molt temps que no es veu a la vila!

Una altra de les novetats d’aquesta edició és que hi haurà Mercat i Fira d’ocasió de maquinària agrícola durant els dos dies de la fira, l’11 i 12 de juny, que també tindrà un canvi d’ubicació: el mercat d’alimentació i artesania s’instal·larà a l’aparcament de la Farinera; i la Fira d’ocasió de maquinària agrícola estarà al costat de la Sala Polivalent.

També s’oferiran diverses modalitats de visites guiades al museu: la visita guiada normal, la visita teatralitzada i la visita Enfarina’t, que va acompanyada d’una degustació. Amb la participació del Gremi de Flequers Artesans s’oferirà una bossa de És farina de Girona a les persones que participen en aquestes visites.

Hi haurà també un parell de xerrades: una sobre la iconografia del blat i el pa en l’art medieval, a càrrec del professor d’Història de l’Art Juan Antonio Olañeta; i una altra sobre un dels pastissers de Castelló d’Empúries, Joan Mallol, de qui aquest any se celebra el centenari del seu naixement, presentació que anirà a càrrec de la seva família.

I finalment, no poden faltar els tallers per aprendre a fer pa, que enguany seran a càrrec dels Flequers Artesans. I les actuacions de l’Esbart Dansaire de Castelló d’Empúries i l’obra teatral Els Pànids, que serà la que tancarà la fira.